Wednesday, 17 October 2012

Mari Belajar Bahasa Jawa kok ! ^^


Mari Belajar Bahasa Jawa 


Mengenal Bau
Bacin = Busuk
Badek= hapak
Amis = hanyir

Lecit = Bacin


Wangi = Harum

Mengenal Rasa
Adem = Sejuk
Anyep = TawarAnget = HangatAsin = MasinLegi = ManisKecut = MasamPedes = PedasPait = PahitSepet = Kelat


Mengenal Bentuk
Bulet = Bulat
Cilik = Kecil
Cendek = Pendek
Cep'per = Leper
Gedi = Besar
Kanthel = Tebal
Lonjong = Bujur
Pesegi = Empat Segi
Thowo = Panjang
Tipis = Nipis


Mengenal Waktu
Saiki = Sekarang
Engko = Nanti
Thino iki = Hari ini
Sesok = Esok
Sok Emben = lusa
Minggu ngarep = Minggu depan
Nda'inggi = Semalam
ingin' nanea = kelmarin
Mbien = Dahulu
Kapan2 = bila2

Mengenal angka
Siji = Satu
Loro = Dua
Telu = Tiga
Papat = Empat
Limo = Lima
Nem = Enam
Pitu = Tujuh
Wolu = Lapan
Songo = Sembilan
Sepuluh = Sepuluh
Sewelas = Sebelas
Rolas = Dua belas
Telulas = Tiga belas
Rongpuluh = Dua puluh
Lima puluh =lima puluh
Satus = Seratus
Sewu = Seribu


Mengenal Arah
kulon = barat
Kiwo = kiri
Kidol = Selatan
M'buri = Belakang
Ndu'ur = Atas
Ngisor = Bawah
Lor = Utara
Ngarep = Depan
Tenggen = Kanan
Wetan = Timur

Mengenal Hari
Ngahad = Ahad
Senin = isnin
Seloso = Selasa
Reboh = Rabu
Kemis = Khamis
Jemuah = Jumaat
Setu = Sabtu


Mengenal Perasaan
Benci = Benci
Getun = Menyesal
Gerem = Geram
Gumun = Hairan
Jemu = Bosan
Kangen = Rindu
Kaget =Terperanjat
Mesak'kea = Kesian
Sayang =Sayang
Seneng=Suka
Sukak =Gembira
Welas = Simpati




#Sumber Dari Nazri Paurizan (Cousin)

Monday, 15 October 2012

Berusahalah dan yakinlah Allah akan membantumu.

---Setiap Ujian yang ALLAH bagi pasti ada Hikmahnya.Semakin ALLAH sayang kepada seseorang HambaNya,Semakin KUAT ujian dibuatNya ---


-Kita Manusia yang telah dicipta Oleh Allah SWT . -
AL-Quran menyatakan manusia asalnya diciptakan daripada tanah.
Daripada kita hanya seketul daging sehingga berlaku kejadian lahirnya kita dibumi Allah sebagai seorang manusia . Dari kejadian awal kita sebagai seorang Bayi yg merengek dan Bersih Suci tanpa ada satu titik hitam (dosa) . Kita disambut dengan tanda Kesyukuran dan Gembira oleh IbuBapa.. Daripada bayi yang diibaratkan seperti Kain putih yang bersih . Sehingga lah kita meningkat kanak-kanak --> dewasa --> Remaja --> Orang tua ... 

Kita juga tak lari daripada menghadapi dugaan/Masalah 



Firman Allah : “Allazi holakolmautawalhaya ta liyabluwakum ayyukum ahsanu amala”
Maksudnya : Allah yang telah menjadikan hidup dan mati kerana ia hendak menguji, mencuba
kamu, siapakah dari kamu yang terlebih baik kerjanya.
Hidup kita di dunia beramal dan berkerja.  Berjuang dan berlawanan seperti di dalam
perlumbaan. Kita  menjalankan segala urusan  tanpa mengharapkan bantuan daripada orang lain
untuk membantu atau menyempurnakan tugas. Tanggungjawab yang dipikul hendaklah
disempurnakan dengan sebaik-baiknya dan menganggapnya sebagai satu kewajipan ke atas diri
kita kerana kebiasaannya orang yang tekun dan sabar pasti mendapat bantuan dari Allah dan
akhirnya berjaya.

Ya Allah, Apa yang diuji oleh-Mu adalah apa yang termampu ditanggung oleh hamba-hamba-Mu.
Sedarlah wahai manusia, Allah tidak akan membebani hamba-hambaNya melainkan apa yang termampu dihadapi oleh mereka. Sebagaimana firmannya yang bermaksud :
Allah tidak memberati ( menguji ) seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya…. (al-Baqarah 286)
Malah Rasulullah SAW sendiri turut menyebut di dalam hadisnya yang bermaksud :
Satu ketika Nabi saw ditanya “Siapakah orang yang paling berat ujiannya?”. Maka Baginda menjawab:
“Para Nabi, kemudian orang yang seperti mereka sesudahnya, dan orang semacam mereka berikutnya. Seseorang itu akan diuji sesuai dengan kadar agamanya. Apabila orang itu kuat agamanya maka semakin keras ujiannya. Kalau agamanya lemah maka dia akan diuji sesuai dengan kadar agamanya. Maka musibah dan ujian itu sentiasa menimpa seorang hamba hingga dia ditinggalkan berjalan di atas muka bumi dalam keadaan bersih dari dosa.”
 (Riwayat Imam Tirmizi)

Sesungguhnya Allah tidak akan berlaku zalim kepada hamba-Nya. Setiap yang diuji itu adalah sesuai dengan tahap kemampuan hamba-Nya. Cuma sebagai hamba, hendaklah berusaha untuk mengatasinya. Sekiranya seseorang itu tidak berusaha untuk mengahadapinya, sudah pasti mereka tidak mampu berhadapan dengan ujian yang sedang menimpanya. Sudah pasti jiwanya akan semakin lemah dan akhirnya putus asa semakin mendekatinya. Inilah yang paling ditakuti bakal menimpa seseorang manusia itu. Ya, putus asa

Berusahalah dan yakinlah Allah akan membantumu.

#PetikanDariBloggerLain

Wednesday, 10 October 2012

Hanya Beberapa Hari je ??? Final exam is Just Around


Assalamualaikum.. rindu tak ? . haha . lamaa gua tak updates ni . nak citer ni je . sekarang aku dah Sem 3 dekat Politeknik Ibrahim Sultan . Fuhh Sem depan dah praktikal . cepat masa berlalu . Harap semua nye Berjalan dengan lancar dan diberkati ALLAH . :) . Final exam pun dah dekat ni tgk ni ! 



'
 *** Yang ni pulak . Jadual Final aku . Ermm . Ahad wey --' .

sunday 18nov (8.30 - 10.30) : material technology 1 
sunday 18nov (14.30 - 16.30) : engineering mathematics 3
tuesday 20nov (8.30 - 10.30) : strength of materials 
wednesday 21nov (11.15 - 13.15) : fluid mechanics
thursday 22nov (14.30 - 16.30) : mechanics of machine

### To all Student Politeknik Satu Malaysia ni . Good Luck Final Okeyyy . Buat betul2 jangan Salah2 . hehe .  byee  and . Miss U NurulHanifah BFF <3 Via ZharfanDaim From Kos Kejuruteraan Mekanikal AM :)

Sunday, 8 July 2012

Solat Istikharah

Solat Sunat Istikharah

Solat ini dilakukan untuk mendapatkan petunjuk, terutama bila seseorang dalam keraguan memutuskan mana yang terbaik diantara dua perkara yang diragukan. Jika timbul keraguan dalam hati untuk memilih atau mengambil keputusan dalam sesuatu perkara, contohnya: apakah aku harus menolak atau menerima? Keraguan makin terasa, keputusan tidak dapat dipastikan setelah melihat masing-masing ada kelebihan dan keburukannya.

Oleh yang demikian, hendaklah menyerahkan pada Yang Maha Kuasa untuk memilihnya. Sebelum seseorang mengambil keputusan ia dianjurkan solat istikharah dua rakaat.

Dengan mengharapkan agar ditunjukkan Allah untuk mendapatkan pilihan yang terbaik. Jika keraguan masih mempengaruhi fikiran untuk menentukan pilihan, ulangilah solat istikharah dan membaca doanya, walaupun pengulangan sampai 7 kali berturut-turut. Selepas itu, bertawakkal kepada Allah, pilihlah salah satu daripadanya, ambillah yang mana arah ‘hati’ lebih cenderung setelah berdoa. Jangan menimbulkan lagi keraguan, yakinlah bahawa itu adalah pilihan terbaik dari yang Maha Kuasa.

Jangan merasa kecewa andai ternyata dalam keputusan yang dipilih menimbulkan keinginan yang tidak disukai. Ingatlah bahawa ini adalah yang telah digariskan pada azali yang tidak dapat dielakkan, besar kemungkinan mengandungi hikmah, membawa kebaikan dimasa akan datang, hendaklah tetap mempunyai husnuz-zan kepada Allah.
 
Tata Cara Solat Istikharah

Tata cara solat istikharah lebih kurang sama dengan solat subuh, Hanya niatnya saja yang berlainan, iaitu berniat solat istikharah. dilaksanakan sebelum tidur ataupun setelah bangun tidur. Sangat baik dilakukan sesudah lewat tengah malam disaat sunyi, supaya hati lebih khusyuk dalam mengemukakan permohonan kepada Allah. Solat ini sangat peribadi sifatnya. Sebab itu harus dikerjakan sendirian. Solat ini tidak memakai azan atau iqamah.


Lafaz niat:-

Ushalli Sunnatal Istikharaati Rak’ataini Lillahi Ta’aala
Sahaja Aku sembahyang sunnat istikharah 2 rakat tunai kerana Allah Ta’ala


Rakaat pertama-
Baca surah Al-fatihah dan surah Al-kafirun

Rakaat kedua-
Baca surah Al-fatihah dan surah Al-ikhlas

Selepas salam, bacalah doa yang disarankan dalam istikharah.
Dalam berdoa sebaiknya menyebutkan permintaan yang ingin diberikan petunjuk oleh Allah s.w.t. misalnya: “Ya Allah, jika hal ini….(sebutkan namanya)”



Doa istikharah

Setelah selesai solat, berdoa seperti yang dianjurkan oleh Rasulullah SAW:



Allaahumma inni astakhiiruka bi’ilmika, wa astaqdiruka biqudratika wa as aluka min fadhlikal azhiim. Fa innaka taqdiru wa laa aqdiru, wata’lamu wa laa a’lamu, wa anta allaamul ghuyuub.

Allaahumma inkunta ta’lamu anna haadzal amra khairun lii fii diinii wama’aasyii wa ‘aaqibati amrii, ‘aajili amrii wa aajilihi faqdurhu lii wa yassirhu lii tsumma baarikliifiihi. Wa inkunta ta’lamu anna haadzal amra syarrun lii fii diinii wa ma’aasyii wa ‘aaqibatu amrii ‘aajili amrii wa aajilihi fashrif annii washrifni ‘anhu waqdur liyal khairahaytsu kaana tsumma ardhinii bihi, innaka ‘alaa kulli syai-in qadiir

Ertinya:-

“Ya Allah, aku memohon petunjuk memilih yang baik dalam pengetahuanMu, aku mohon ditakdirkan yang baik dengan kudratMu, aku mengharapkan kurniaMu yang besar. Engkau Maha Kuasa dan aku adalah hambaMu yang dhaif. Engkau Maha Tahu dan aku adalah hambaMu yang jahil. Engkau Maha Mengetahui semua yang ghaib dan yang tersembunyi.

Ya Allah, jika hal ini (***) dalam pengetahuanMu adalah baik bagiku, baik pada agamaku, baik pada kehidupanku sekarang dan masa datang, takdirkanlah dan mudahkanlah bagiku kemudian berilah aku berkah daripadanya.

Tetapi jika dalam ilmuMu hal ini (***) akan membawa bencana bagiku dan bagi agamaku, membawa akibat dalam kehidupanku baik yang sekarang ataupun pada masa akan datang, jauhkanlah ia daripadaku dan jauhkanlah aku daripadanya. Semoga Engkau takdirkan aku pada yang baik, sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas setiap sesuatu.”

Wednesday, 4 July 2012

Segalanya Tentang Bulan Syaaban dan Hadirnya Malam Nifsu Saaban

*Petikan I luv Islam <3

-Rejab sudah berlalu. Kini telah pertengahan Syaaban. Lambaian Ramadan 15 hari lagi. Kita belum terlambat untuk menceriakan hidup dengan keberkatan Syaaban.
Diriwayatkan dari Umamah Al Bahili ra, berkata: Rasulullah bersabda, "Apabila masuk bulan Syaaban, (cerialah) dan sukacitalah dirimu dan perbaiki niatmu."

Kita munajat dan berdoa seperti doa Rasulullah ketika masuknya Rejab:
اللهم بارك لنا في رجب وشعبان وبلغّنا رمضان

"Allahuma Bariklana fi rajab wa syaaban wa ballighna Ramadan"
Maksudnya: "Ya Allah Ya Tuhan kami, anugerahkanlah keberkatan untuk kami pada Rejab dan Syaaban, dan sampaikanlah kami Ya Allah hingga Ramadan (yakni panjangkan umur kami Ya Allah sehingga kami dapat bertemu dengan Ramadan."
Inilah doa tiga serangkai yang memadukan kemuliaan ketiga-tiga bulan yang sangat berkat ini. Tiga bulan inilah bulan medan perjuangan pejuang untuk membina jati diri, membentuk sahsiah dan memupuk kebersihan hati.
Selari dengan erti Syaaban iaitu berpecah-pecah atau berpuak-puak.
Pada zaman Jahiliyah, masyarakat Quraisy terpaksa berpecah kepada beberapa kumpulan untuk mencari sumber air di padang pasir.
Rasulullah mengekalkan nama Syaaban sehinggalah sekarang.
Erti Syaaban ialah berpecah-pecah atau berpuak-puak. Masyarakat Quraiysh pada waktu itu terpaksa berpecah kepada beberapa kumpulan untuk mencari sumber air di padang pasir.
Dan apabila Rasulullah SAW datang, beliau mengekalkan nama itu sehinggalah sekarang. Rasulullah SAW telah menyebut tentang pelbagai kelebihan bulan Syaaban dalam hadis-hadisnya.
Diantara hadis yang paling masyhur ialah: Rasulullah SAW bertanya kepada sahabat-sahabatnya, "Tahukah kamu sekelian mengapa dinamakan dengan bulan Syaaban?" Para sahabat menjawab, "Allah dan RasulNya lebih mengetahui." Sabda Rasulullah SAW, "Kerana dalam bulan itu berkembanglah kebaikan yang banyak sekali." (Dipetik dari kitab Raudatul Ulama).

Fadhilat Syaaban
Bulan Syaaban merupakan bulan kedua selepas Rejab yang penuh dengan keberkatan.
Sebahagian ahli hikmah menyatakan bahawa sesungguhnya bulan Rejab adalah kesempatan untuk meminta ampun dari segala dosa, pada bulan Syaaban adalah kesempatan untuk memperbaiki diri dari segala macam cela dan pada bulan Ramadhan adalah masa untuk menerangkan hati dan jiwa.
Di antara amalan-amalan yang digalakkan pada bulan Syaaban adalah:

Memperbanyakkan puasa sunat
Sebagaimana yang telah dijelaskan terdahulu bahawa Rasulullah SAW lebih gemar untuk berpuasa sunat dalam bulan Syaaban berbanding dengan bulan-bulan yang lain.
Justeru itu adalah patut bagi kita selaku umat Baginda mencontohinya dalam memperbanyakkan puasa sunat bagi menyemarak dan mengagungkan bulan Syaaban ini.
Di dalam kitab Durratun Nasihin ada menyebut sebuah hadis yang menyatakan bahawa Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: "Barangsiapa berpuasa tiga hari pada permulaan Syaaban dan tiga hari pada pertengahan Syaaban dan tiga hari pada akhir Syaaban, maka Allah Taala mencatat untuknya pahala seperti pahala tujuh puluh nabi dan seperti orang-orang yang beribadat kepada Allah Taala selama tujuh puluh tahun dan apabila dia mati pada tahun itu maka dia seperti orang yang mati syahid."

Memperbanyak doa, zikir dan berselawat kepada Rasulullah SAW
Sabda Rasulullah SAW: "Barangsiapa yang mengagungkan bulan Syaaban, bertaqwa kepada Allah, taat kepada-Nya serta menahan diri dari perbuatan maksiat, maka Allah Taala mengampuni semua dosanya dan menyelamatkannya di dalam tahun itu dari segala macam bencana dan penyakit." (Dipetik dari kitab Zubdatul Wa'izhin)

Bertaubat
Diriwayatkan dari Umamah Al Bahili Radiallahuanhu, dia berkata: Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: "Manakala masuk bulan Syaaban, sukacitalah dirimu dan perbaiki niatmu."

Peristiwa-peristiwa penting di Bulan Syaaban

1. Malam Nisfu Syaaban
Dari Abi Hurairah ra dari Nabi Muhammad SAW bersabda maksudnya : "Telah datang Jibril as pada malam Nisfu Syaaban dan dia berkata, Ya Muhammad, pada malam ini pintu-pintu langit dan pintu-pintu rahmat dibuka, maka berdirilah dan kerjakan sembahyang lalu angkatlah kepalamu dan kedua tanganmu ke langit!" Kata saya (Nabi Muhammad SAW): "Hai Jibril, apakah erti malam ini ?" Dia (Jibril) menjawab: "Pada malam ini telah dibuka 300 pintu rahmat, maka Allah telah mengampuni orang-orang yang tidak mensyirikkan Allah dengan sesuatu kecuali ahli sihir, bomoh hitam, orang-orang yang suka permusuhan/pergaduhan, peminum arak, orang-orang yang berbuat zina, pemakan riba, orang-orang yang derhaka kepada kedua orang tua, orang-orang yang suka mengadu domba (batu api) dan orang-orang yang memutuskan tali persaudaraan, maka sesungguhnya mereka itu tidak akan diampuni kesalahannya sehingga mereka mahu bertaubat dan tidak akan mengulang lagi atas perbuatannya itu."
Maka pergilah Nabi Muhammad SAW untuk mengerjakan sembahyang serta menangis di dalam sujudnya dengan membaca: "Ya Allah sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari seksaMu dan murka Mu dan aku tidak menghitung-hitung pujian kepadaMu, sebagaimana Engkau memuji kepadaMu sendiri, maka segala puji bagiMu sehingga Engkau redha." Dipetik dari Kitab Zubdatul Wa'idzin.

2. Penukaran Arah Kiblat
Pada awal diwajibkan perintah solat kepada umat Islam, Rasulullah SAW dan para sahabat berkiblatkan Baitul Muqaddis. Ini telah menjadi satu kontroversi pada waktu itu.
Umat Yahudi telah mendakwa bahawa agama mereka adalah benar dan diredhai oleh Allah SWT kerana umat Islam telah meniru arah ibadat mereka iaitu menghadap Baitul Muqaddis.
Umat Islam telah ditohmah dengan berbagai-bagai tohmahan dan ujian. Para Sahabat RA telah mengadu kepada Rasulullah SAW dan Rasulullah SAW menyuruh mereka agar terus bersabar dengan ujian itu sehinggalah ada perintah baru dari Allah SWT.
Allah SWT Maha Mengetahui dan Maha Mendengar tentang apa yang berlaku pada ketika itu. Allah SWT telah mewahyukan agar Rasulullah SAW mengadap ke Baitullah Kaabah.
Sebahagian ulama sirah meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW menerima wahyu perintah mengadap Baitullah pada 15 Syaaban semasa beliau mengimamkan solat.
Sebahagian ulamak mengatakan pada solat Asar, ada yang mengatakan Maghrib dan ada yang meriwayatkan pada solat Isya'. Rasulullah SAW sebagai imam terus mengadap ke Baitullah dan diikuti oleh para sahabat sebagai makmum.

3. Peperangan Bani Mustaliq (Muraisi')
Bani Mustaliq ialah salah satu puak dari kaum Yahudi. Mereka telah merancang untuk membunuh Rasulullah SAW dan berita ini disampaikan kepada Rasulullah SAW oleh seorang sahabat dari puak badwi.
Peperangan ini adalah turutan dari peperangan bani Quraizah, kaum yahudi yang telah dihalau oleh Rasulullah SAW keluar dari Madinah.
Peristiwa ini terjadi pada bulan Syaaban, 5H. Pasukan kaum muslimin dapat melumpuhkan pasukan Bani Mustaliq.
Sebagian pasukan Bani Mustaliq ada yang ditawan, termasuklah salah seorang puteri pemuka Bani Mustaliq yaitu Barrah, yang nama lengkapnya adalah Barrah binti al-Harris bin Dirar bin Habib bin Aiz bin Malik bin Juzaimah Ibnu al-Mustaliq. Al-Harris bin Dirar, ayah Barrah adalah pemimpin Bani Mustaliq.
Barrah telah menjadi tawanan perang milik Sabit bin Qais. Disebabkan Barrah ini seorang perempuan yang cerdik, ia meminta untuk dibebaskan dari Sabit bin Qais, setelah diadakan pembicaraan, Sabit bin Qais meminta tebusan yang mahal.
Tetapi, Barrah waktu itu langsung menemui Rasulullah SAW untuk membicarakan masalah tebusan bagi dirinya.
Kemudian Rasulullah SAW pada waktu itu menyetujui membebaskan Barrah dan menebusnya dari Sabit bin Qais dan terus menikahi Barrah dan Rasulullah SAW mengganti nama Barrah menjadi Juwairiyah.
Tindakan Rasulullah SAW ini telah memberi banyak faedah kepada umat Islam ketika itu, diantaranya ialah ramai dikalangan Bani Mustaliq yang memeluk Islam dan terpadamnya dendam permusuhan di antara umat Islam dan Bani Mustaliq.
Juwairah meninggal dunia pada tahun 56H.
Begitu besarnya fadhilat bulan Syaaban. 

Marilah kita sama-sama mengambil kesempatan ini untuk mengimarahkannya.

Thursday, 15 December 2011

Allah sayang akan ciptaannya

Assalamualaikum ..... # SHARING IS LOVING #

hye pengushar blog ;)


-dalam dunia ni semua orang penah melalui zaman kejatuhan , zaman kekecewaan , dengan lebih sopan penah melalui pelbagai dugaan dalam hidup , *susah,sedih,* semua tu telah dirancang oleh allah , Allah yang menguji kita , aku sendiri pun penah diuji , sekarang pun .

PERSOALAN HIDUP SEORANG MANUSIA... KENAPA?

Kenapa Aku Diuji Sampai Macam Ni?
" Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman," sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta. " -(Surah Al-Ankabut ayat 2-3)

Kenapa Aku Selalu Tak Dapat Apa Yang Aku Nak?
" ..... Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. " -(Surah Al-Baqarah ayat 216)

Kenapa Ujian Terhadapku Ini Sangat Berat?
" Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya." -(Surah Al-Baqarah ayat 286)

Kenapa Aku Sering Kecewa?
" Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman. " -(Surah Al-Imran ayat 139)

Bagaimana Aku Nak Hadapi Semua Ini?
" Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beruntung. " -(Surah Al-Imran ayat 200)
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu', " -(Surah Al-Baqarah ayat 45)

Apa Yang Aku Dapat Daripada Semua Ini?
" Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka ..." -(Surah At-Taubah ayat 111)

Kepada Siapa Lagi Aku Hendak Berharap?
" ....Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal. Dia adalah Tuhan yang memiliki 'Arsy yang agung. " -(Surah At-Taubah ayat 129)

Aku Dah Tak Tahan Lagi! Bosan Dengan Semua Ini!
" ....dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir." -(Surah Yusof ayat 87)

Semoga segala persoalan dan rintihan yang melanda jiwa dan sanubari kita terubat dengan janji-janji Allah. Sesungguhnya kepada kitab suci Al-Quran lah tempat kita merujuk segala permasalahan. Kerana ia adalah penawar. Penawar untuk kita. Marilah kita kembali kepada Al-Quran. Kembali mengamalkan ajaran yang terkandung sepenuhnya. Semoga Allah memberkati kita semua.. InsyaAllah..
Semoga kita semua sentiasa bersabar, mengingati Allah dan berdoa selalu di dalam menghadapi apa saja bentuk ujian yang mendatang.

PERCAYALAH sesungguhnya Allah menyayangimu :)

*maklumat semua tu , semua orang punye , copyandpaste ,, share untuk korang ;) thank <3

Thursday, 8 December 2011

PART 3

Asslamualaikum semuaaaa ~


Harini dah 9hb ! 9hb ! <-- dah lama tggu tarikh ni .. tarikh ni lahh dak poli aku tggu .. sebab ape ?
Sebab tarikh keluarnye Result . hmmmm .. time exam dah cuak , time stdy dah cuak subject2 final uh .. 



pagi-2 aku dah cek result , dengan perasaan semangat , takot , nervous ,.. :') <-- serammniyhhh 
dengan mukanye yg tak mandi .. teruk on lappy ... bukak internet , 


1- Buka Facebook , <-- mane lah tau ade citer baru ,, xD
2- Search Google --- Web Politeknik johor bahru --

- cek lah keputusan .. masok IC .. hmm takott ! -- >


















3- huh . nk tekan hantar ke tak  , hantar ke tak . nanti last2 tengok jugak kan .. dah tekan Bismillahirahmanirrahim ---> fuhhhhh Amek kau 


-inilah keputusan Semester 1 aku - giler teruk sey .. satu gagal . see kan ? malas aku ni -.- .. yg failed teknologi elektrik E+ lagi .. hmm nampaknye subject ni lah aku kena carry ..YA allah .. kuatkan aku...

*kita dah usaha lebih dan tawakal apa yang kita dapat* Alhamdulilahh ,,

*Berazam pointer 2.63 tuh akan bertukar next semester dgn lebih baik *  



pada kawan2 law aku bnyk main2 ingat kan aku ea , jangan lempang pulak hee Good luck k classmate politeknik ibrahim Sultan ...