Wednesday, 17 October 2012

Mari Belajar Bahasa Jawa kok ! ^^


Mari Belajar Bahasa Jawa 


Mengenal Bau
Bacin = Busuk
Badek= hapak
Amis = hanyir

Lecit = Bacin


Wangi = Harum

Mengenal Rasa
Adem = Sejuk
Anyep = TawarAnget = HangatAsin = MasinLegi = ManisKecut = MasamPedes = PedasPait = PahitSepet = Kelat


Mengenal Bentuk
Bulet = Bulat
Cilik = Kecil
Cendek = Pendek
Cep'per = Leper
Gedi = Besar
Kanthel = Tebal
Lonjong = Bujur
Pesegi = Empat Segi
Thowo = Panjang
Tipis = Nipis


Mengenal Waktu
Saiki = Sekarang
Engko = Nanti
Thino iki = Hari ini
Sesok = Esok
Sok Emben = lusa
Minggu ngarep = Minggu depan
Nda'inggi = Semalam
ingin' nanea = kelmarin
Mbien = Dahulu
Kapan2 = bila2

Mengenal angka
Siji = Satu
Loro = Dua
Telu = Tiga
Papat = Empat
Limo = Lima
Nem = Enam
Pitu = Tujuh
Wolu = Lapan
Songo = Sembilan
Sepuluh = Sepuluh
Sewelas = Sebelas
Rolas = Dua belas
Telulas = Tiga belas
Rongpuluh = Dua puluh
Lima puluh =lima puluh
Satus = Seratus
Sewu = Seribu


Mengenal Arah
kulon = barat
Kiwo = kiri
Kidol = Selatan
M'buri = Belakang
Ndu'ur = Atas
Ngisor = Bawah
Lor = Utara
Ngarep = Depan
Tenggen = Kanan
Wetan = Timur

Mengenal Hari
Ngahad = Ahad
Senin = isnin
Seloso = Selasa
Reboh = Rabu
Kemis = Khamis
Jemuah = Jumaat
Setu = Sabtu


Mengenal Perasaan
Benci = Benci
Getun = Menyesal
Gerem = Geram
Gumun = Hairan
Jemu = Bosan
Kangen = Rindu
Kaget =Terperanjat
Mesak'kea = Kesian
Sayang =Sayang
Seneng=Suka
Sukak =Gembira
Welas = Simpati




#Sumber Dari Nazri Paurizan (Cousin)

Monday, 15 October 2012

Berusahalah dan yakinlah Allah akan membantumu.

---Setiap Ujian yang ALLAH bagi pasti ada Hikmahnya.Semakin ALLAH sayang kepada seseorang HambaNya,Semakin KUAT ujian dibuatNya ---


-Kita Manusia yang telah dicipta Oleh Allah SWT . -
AL-Quran menyatakan manusia asalnya diciptakan daripada tanah.
Daripada kita hanya seketul daging sehingga berlaku kejadian lahirnya kita dibumi Allah sebagai seorang manusia . Dari kejadian awal kita sebagai seorang Bayi yg merengek dan Bersih Suci tanpa ada satu titik hitam (dosa) . Kita disambut dengan tanda Kesyukuran dan Gembira oleh IbuBapa.. Daripada bayi yang diibaratkan seperti Kain putih yang bersih . Sehingga lah kita meningkat kanak-kanak --> dewasa --> Remaja --> Orang tua ... 

Kita juga tak lari daripada menghadapi dugaan/Masalah 



Firman Allah : “Allazi holakolmautawalhaya ta liyabluwakum ayyukum ahsanu amala”
Maksudnya : Allah yang telah menjadikan hidup dan mati kerana ia hendak menguji, mencuba
kamu, siapakah dari kamu yang terlebih baik kerjanya.
Hidup kita di dunia beramal dan berkerja.  Berjuang dan berlawanan seperti di dalam
perlumbaan. Kita  menjalankan segala urusan  tanpa mengharapkan bantuan daripada orang lain
untuk membantu atau menyempurnakan tugas. Tanggungjawab yang dipikul hendaklah
disempurnakan dengan sebaik-baiknya dan menganggapnya sebagai satu kewajipan ke atas diri
kita kerana kebiasaannya orang yang tekun dan sabar pasti mendapat bantuan dari Allah dan
akhirnya berjaya.

Ya Allah, Apa yang diuji oleh-Mu adalah apa yang termampu ditanggung oleh hamba-hamba-Mu.
Sedarlah wahai manusia, Allah tidak akan membebani hamba-hambaNya melainkan apa yang termampu dihadapi oleh mereka. Sebagaimana firmannya yang bermaksud :
Allah tidak memberati ( menguji ) seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya…. (al-Baqarah 286)
Malah Rasulullah SAW sendiri turut menyebut di dalam hadisnya yang bermaksud :
Satu ketika Nabi saw ditanya “Siapakah orang yang paling berat ujiannya?”. Maka Baginda menjawab:
“Para Nabi, kemudian orang yang seperti mereka sesudahnya, dan orang semacam mereka berikutnya. Seseorang itu akan diuji sesuai dengan kadar agamanya. Apabila orang itu kuat agamanya maka semakin keras ujiannya. Kalau agamanya lemah maka dia akan diuji sesuai dengan kadar agamanya. Maka musibah dan ujian itu sentiasa menimpa seorang hamba hingga dia ditinggalkan berjalan di atas muka bumi dalam keadaan bersih dari dosa.”
 (Riwayat Imam Tirmizi)

Sesungguhnya Allah tidak akan berlaku zalim kepada hamba-Nya. Setiap yang diuji itu adalah sesuai dengan tahap kemampuan hamba-Nya. Cuma sebagai hamba, hendaklah berusaha untuk mengatasinya. Sekiranya seseorang itu tidak berusaha untuk mengahadapinya, sudah pasti mereka tidak mampu berhadapan dengan ujian yang sedang menimpanya. Sudah pasti jiwanya akan semakin lemah dan akhirnya putus asa semakin mendekatinya. Inilah yang paling ditakuti bakal menimpa seseorang manusia itu. Ya, putus asa

Berusahalah dan yakinlah Allah akan membantumu.

#PetikanDariBloggerLain

Wednesday, 10 October 2012

Hanya Beberapa Hari je ??? Final exam is Just Around


Assalamualaikum.. rindu tak ? . haha . lamaa gua tak updates ni . nak citer ni je . sekarang aku dah Sem 3 dekat Politeknik Ibrahim Sultan . Fuhh Sem depan dah praktikal . cepat masa berlalu . Harap semua nye Berjalan dengan lancar dan diberkati ALLAH . :) . Final exam pun dah dekat ni tgk ni ! 



'
 *** Yang ni pulak . Jadual Final aku . Ermm . Ahad wey --' .

sunday 18nov (8.30 - 10.30) : material technology 1 
sunday 18nov (14.30 - 16.30) : engineering mathematics 3
tuesday 20nov (8.30 - 10.30) : strength of materials 
wednesday 21nov (11.15 - 13.15) : fluid mechanics
thursday 22nov (14.30 - 16.30) : mechanics of machine

### To all Student Politeknik Satu Malaysia ni . Good Luck Final Okeyyy . Buat betul2 jangan Salah2 . hehe .  byee  and . Miss U NurulHanifah BFF <3 Via ZharfanDaim From Kos Kejuruteraan Mekanikal AM :)